Miała być przebudowa trasy tramwajowej Konstantynów Łódzki – Lutomiersk, a będzie chodnik i droga rowerowa? Jak wynika z informacji, które otrzymała posłanka Paulina Matysiak m. in. od władz Lutomierska i województwa łódzkiego, nie jest to jeszcze przesądzone. Czy teraz w sprawę zaangażuje się Ministerstwo Infrastruktury?
O sprawie dowiedzieliśmy się z
ankiety, którą na facebookowym profilu i stronie internetowej 6 marca opublikował Konstantynów Łódzki. I choć w przyszłym tygodniu minie miesiąc od jej zakończenia, to nadal nie poznaliśmy jej wyników.
Przyszłością podmiejskiej trasy tramwajowej
zainteresowała się posłanka z Kutna Paulina Matysiak. Skierowała w trybie interwencji poselskiej pisma władz województwa łódzkiego oraz Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Są już odpowiedzi.
– Samorządy chcą powrotu tramwaju, ale bez wsparcia zewnętrznego nie udźwigną tak ogromnego kosztu – podkreśla posłanka. – Potrzebujemy jasnych deklaracji, że państwo nie zostawi tych gmin samych sobie, zwłaszcza gdy mówimy o zrównoważonym transporcie i przeciwdziałaniu wykluczeniu komunikacyjnemu.
Konstantynów milczy o CPR, Lutomiersk chce tramwaju
Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego podziękował za zainteresowanie kwestią tramwaju na odcinku Konstantynów – Lutomiersk.
– Aktualnie nie ma dostępnych instrumentów finansowych, które umożliwiłyby gminie pozyskanie funduszy na realizację inwestycji – przypomniał Robert Jakubowski, wskazując jednocześnie znaną już kwotę 120 mln złotych, jaka jest potrzebna do reaktywacji podmiejskiej trasy.
Dodał, że dotychczas obciążeniem dla gminy były rosnące koszty realizacji odcinka w kierunku Łodzi oraz konieczność dokładania środków do wkładu własnego, który ostatecznie sięgnął jedynie niecałych 60%. Samorządowiec jednak nie odniósł się do sondy w mediach społecznościowych, o którą także pytała posłanka.
Zrobił to za to burmistrz Lutomierska. – Sonda była wstępem do planowanych konsultacji społecznych o przyszłości trasy tramwajowej Lutomiersk – Konstantynów Łódzki – zaznaczył Jarosław Dębski tłumacząc, że już w 2018 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich przygotowywał dokumentację dla ciągu pieszo-rowerowego. Ten miał jednak zostać wytyczony przy torowisku, a nie zamiast niego.
Dalej czytamy, że gmina ta nadal chciałaby przywrócenia ruchu na wspomnianej trasie tramwajowej, a takie działania były już prowadzone w 2019 roku. Jednak burmistrz Dębski wskazuje, że ze względu na budżet gminy, potrzebne byłoby dofinansowanie sięgające aż 95%.
Województwo łódzkie przekazało z kolei, że nie zostały podjęte jeszcze żadne wiążące decyzje. – Analizowane są różne warianty dotyczące najbardziej optymalnego przebiegu infrastruktury dla pieszych i rowerzystów – wyjaśnia Robert Kolczyński, sekretarz WŁ. – Prowadzenie przewozów tramwajowych na terenie samorządów lokalnych nie jest kompetencją marszałka województwa – dodał.
Ministerstwo Infrastruktury wesprze odbudowę trasy do Lutomierska? W odpowiedzi na pisma samorządów Paulina Matysiak złożyła zapytanie poselskie do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. Pyta w nim między innymi, czy wspomniany resort przewiduje jakiekolwiek formy wsparcia dla gmin, które chcą przywrócić zlikwidowane lub zawieszone połączenia tramwajowe oraz czy możliwe jest ujęcie odbudowy linii tramwajowej do Lutomierska w programach strategicznych finansowanych z funduszy europejskich lub krajowych.
– Tramwaj do Lutomierska to nie tylko ważna część historii regionu, ale przede wszystkim potrzeba współczesności – zaznacza posłanka z Kutna. – Mieszkańcy chcą nowoczesnego, cichego i bezemisyjnego transportu, który nie utknie w korkach. Samorządy są gotowe działać, teraz ruch po stronie rządu – podsumowuje.